Althaia

Notícies
En dos anys, Althaia estalvia més de 2.000 desplaçaments de pacients a l’hospital en el preoperatori de cataractes

En dos anys, Althaia estalvia més de 2.000 desplaçaments de pacients a l’hospital en el preoperatori de cataractes

El circuit de valoració del pacient abans de ser intervingut de cataractes inclou, des del 2015, una visita d’infermeria que es fa via telefònica. El grau de satisfacció de les persones que han fet ús d’aquest servei és molt elevat.

31/03/2017

La cirurgia oftalmològica i, primordialment, la de cataractes, ha anat derivant cap a unes intervencions mínimament invasives que es porten a terme amb anestèsia tòpica, és a dir, administrada en forma de col·liri. Aquesta evolució en la tècnica quirúrgica ha propiciat que la Fundació Althaia hagi incorporat en el procés de preoperatoris de cataractes la consulta no presencial d’infermeria, que es fa via telefònica. Els objectius són evitar desplaçaments als pacients, millorar-ne la seva satisfacció i, alhora, optimitzar recursos.

El 2015, l’any en què es va posar en marxa el projecte, es van fer un total de 899 visites no presencials, xifra que representa el 70% del total. El 2016, el nombre de visites no presencials va créixer fins a les 1.144, que es correspon a un 78% del total. Per tant, en dos anys un total de 2.043 persones es van estalviar un desplaçament a l’hospital abans de ser intervinguts de cataractes.

Els resultats indiquen que amb la consulta telefònica s’aconsegueix la mateixa eficiència que amb la presencial, ja que no es van produir anul·lacions per manca de preparació quirúrgica. També destaca el grau de satisfacció dels usuaris. Segons els resultats d’una enquesta:

• Un 99% dels pacients va valorar com a perfecte o molt bé l’assistència global rebuda
• Un 99’5 % tornaria a repetir una consulta no presencial
• Un 64% de la població viu fora de Manresa

La implantació d’aquest nou sistema ha permès augmentar en un 25% la xifra de visites ateses.


Un canvi en el circuit

Actualment, la història clínica compartida permet que els professionals sanitaris puguin consultar de forma virtual dades, informes mèdics, proves i la medicació del pacient. A més, s’ha de tenir en compte que el 56% de la població del Bages, Berguedà, Solsonès i Cerdanya que és atesa per cirurgia de cataractes a l’hospital Sant Joan de Déu de Manresa és major de 75 anys. És, per tant, un grup poblacional envellit que habitualment requereix l’acompanyament de familiars en les visites.

Per tots aquests motius, infermeria de la Fundació Althaia es va replantejar fer canvis en el circuit de valoració del pacient en la visita preoperatòria. Va apostar per crear una consulta no presencial especifica infermera que consisteix en comunicar-se amb el pacient per via telefònica en comptes de fer-ho mitjançant una visita presencial.

El circuit que segueixen els pacients per operar d’una cirurgia de cataractes amb anestèsia tòpica és el següent:

• El pacient és visitat per l’oftalmòleg, qui fa la petició quirúrgica de l’ull a operar, indica la tècnica anestèsica que necessita i fa entrega del col·liri preoperatori.
• Visita preoperatòria no presencial: la infermera fa la revisió de la història clínica i truca al pacient via telefònica per:

- confirmar medicació, antecedents mèdics i al·lèrgies
- detectar possibles factors de risc
- explicar al pacient la preparació per a l’operació

• Després de la trucada, s’envia una carta al pacient per reforçar la informació donada.
• Posteriorment, des del servei d’admissions, es truca el pacient per donar dia i hora per a la intervenció quirúrgica.