Aula de l'Hospital de dia infantojuvenil - Edifici CSAM
Aquesta aula és un espai psico-socio-educatiu liderat per un equip multidisciplinar del qual forma part una docent psicopedagoga i on cadascú, des de la seva especialitat i la seva manera de fer i ser, aporten una essència que el fa un espai segur, recuperador, envoltant, acolllidor i saludable.
Donem atenció educativa als nois i noies que per la seva hospitalització no poden anar als centres escolars i així puguin continuar el seu curs.
Els nois i noies usuaris de l’hospital de dia accedeixen a aquest servei a través de la derivació de Centre de Salut Mental Infantojuvenil (CSMIJ) de zona, per Unitats d’Aguts o des d’urgències, si s'escau.
Objectius
L’objectiu de l’Hospital de dia Infantojuvenil és fer el seguiment terapèutic corresponent a cada noi i noia sense deixar de banda els seus estudis en un moment de parèntesi vital on tot s’enlenteix i es perd la rutina escolar i la vida social.
Volem que l’aula sigui un lloc per aprendre a ser, a pensar i a treballar d'una forma tranquil.la, segura i autònoma, al ritme de cadascú. Treballar a l'aula de l'hospital de dia és més que fer els deures de l'institut. L'estona que dediquem al treball individual ha de servir per aprendre també de nosaltres mateixos, per desenvolupar una actitud positiva cap a l'aprenentatge i per estimar el saber, afavorint que es continuïn els estudis, que es recuperi o es consolidin els aprenentatges i que es conservin les capacitats cognitives, afectives i socials.
A l’aula es mira de crear un clima de confiança i seguretat per tenir ganes d’aprendre i perdre la por a equivocar-se, per observar les seves habilitats i per a acompanyar en el què calgui.
Models d'alumnat
Els nois i noies que arriben a l’Hospital de Dia els podem agrupar en tres models d’alumnes:
- Els que continuen vinculats a l’institut i segueixen un currículum normal o adaptat
- Els que no van a l’institut sigui per absentisme o per patologia
- Els que ja tenen 16 anys i no segueixen estudis.
En aquests dos últims casos, cal continuar treballant les competències bàsiques per mantenir les capacitats cognitives. Una vegada determinat el model es confecciona el Pla Educatiu Individual.
Treball socioeducatiu i emocional
Conjuntament amb la feina escolar hi té cabuda tot el treball socioeducatiu i emocional a través dels tallers, on es desenvolupa la vessant artística i manipulativa i les dinàmiques lúdiques i cooperatives que ajuden els nostres adolescents a treballar tota una sèrie de valors i actituds per a la seva recuperació.
Durant el temps d’estada de l’adolescent a l’Hospital de dia es manté la coordinadinació diària amb l’institut i amb l’equip d'atenció psicopedagògica (EAP) corresponent, assegurant així que l’alumne/a està reconegut i tingut en compte pels seus professors per tal de poder seguir un Pla Individual dins el model competencial que l’acompanyi en el seu èxit educatiu.