Onze instituts del Bages i del Moianès promouen iniciatives solidàries per recaptar fons per al programa d’Althaia de millora de l’atenció a infants i joves
09/06/2021
Aquest dimecres dia 9 de maig, onze instituts de les comarques del Bages i del Moianès han participat, de forma virtual, en l’acte de cloenda del projecte del servei comunitari, una assignatura adreçada a l’alumnat de 3r i 4t d’ESO que promou que els nois i noies experimentin i protagonitzin accions de compromís cívic, aprenguin en l’exercici actiu de la ciutadania i posin en joc els seus coneixements i capacitats al servei de la comunitat. Enguany, és la primera vegada que onze centres del territori van decidir realitzar l’activitat del servei comunitari en benefici de la Fundació Althaia gràcies a la proposta feta pel Centre de Recursos Pedagògics (CRP).
La sala d’actes de l’Hospital de Sant Joan de Déu ha acollit l’acte de cloenda del projecte del servei comunitari del curs 2020-21, que s’ha retransmès de forma virtual per tal de garantir les mesures de seguretat i evitar el risc de contagi de la Covid-19. Els alumnes han presentat les iniciatives solidàries i les accions de micromecenatge que han preparat durant el curs escolar per tal de recaptar fons, en total 8.135,24 euros, i donar a conèixer el programa que té en marxa Althaia de millora de l’atenció a infants i joves.
Els alumnes han seguit l’acte des de les seves aules i un representant de cada grup s’ha encarregat de presentar els resultats dels projectes elaborats durant el curs. També s’han projectat els vídeos que han realitzat els alumnes per tal de visibilitzar els seus treballs i els aprenentatges obtinguts. L’alumnat ha viscut amb alegria i emoció la celebració de la jornada, que ha servit per cloure un projecte que han estat preparant durant mesos, i que els ha permès posar en marxa diferents estratègies, treballar en equip, conèixer els recursos de la comunitat, promoure la creativitat i l’emprenedoria i conèixer les necessitats del territori per dur a terme accions que ajudin a la societat.
Els alumnes que han participat en el projecte de servei comunitari han ideat tota mena de propostes per recaptar fons i donar a conèixer el programa de millora de l’atenció a infants i joves, com per exemple, l’elaboració de samarretes i banderoles, la confecció de polseres, el sorteig de rifes, la venda de paneres i l’organització i celebració d’una cursa solidària i d’una cursa d’orientació per l’entorn natural de Sant Vicenç de Castellet.
A través de les diferents iniciatives solidàries, els alumnes han aconseguit recaptar una quantitat total de 8.135,24 euros, que es destinaran íntegrament al programa d’Althaia de millora de l’atenció d’infants i joves. La finalitat d’aquesta campanya és aconseguir espais humanitzats que afavoreixin una millor resposta emocional de les persones, pacients i famílies, que han d’afrontar un problema de salut, afavorint el seu benestar i facilitant el seu procés curatiu.
Salut i solidaritat
A partir del mes de gener del 2021, cada un dels onze centres educatius que formen part d’aquest projecte van rebre la visita d’una professional d’Althaia, que va realitzar diverses sessions explicatives sobre la relació entre solidaritat i salut. També es va parlar sobre la importància de tenir comportaments responsables per contribuir a preservar la salut de tots, i es va reflexionar sobre valors com la coresponsabilitat, la professionalitat, el compromís, la solidaritat i la relació d’aquests aspectes amb la salut.
A partir d’aquí, cada grup classe va definir el projecte a desenvolupar juntament amb el professorat responsable i amb el suport d’un professional referent d’Althaia i del CRP. L’objectiu era aconseguir que els nois i noies reflexionessin de quina manera podien contribuir en el projecte de millora de l’atenció a infants i joves d’Althaia, proposant accions de difusió o bé de micromecenatge.
Aquesta col·laboració ha permès anar més enllà en els objectius de les diferents parts implicades i vincular el servei comunitari que han de fer els joves estudiants amb un projecte d’interès per al territori, per a la ciutadania i per a ells mateixos, ja que en seran beneficiaris potencials. A més del valor del treball cooperatiu de diferents centres amb un mateix objectiu.
Fins ara, els centres educatius realitzaven de forma individual i independent el seu treball de servei comunitari. Aquesta experiència implica un treball conjunt i coordinat per un mateix objectiu que és l’essència dels valors bàsics que pretén promoure aquest aprenentatge.
Els instituts que han participat en el projecte són els següents: Guillem Catà (Manresa), La Salle (Manresa), Cal Gravat (Manresa), Pius Font i Quer (Manresa), Joviat (Manresa), Sant Ramon (Cardona), Mig món (Súria), Bages SUD (Castellbell i el Vilar), FEDAC Sant Vicenç (Sant Vicenç de Castellet), Paidos (Sant Fruitós de Bages) i
Moianès (Moià).