Aula de la Unitat d'Hospitalització en Salut Mental Infantojuvenil
L'aula de la Unitat d'Hospitalització en Salut Mental Infantojuvenil està ubicada dins la pròpia unitat, a la segona planta de l'ala B de l'hospital.
Es tracta d'una aula hospitalària on els joves ingressats poden accedir i des del primer moment reben l'acompanyament de la professora i el suport de tot l'equip multidisciplinar.
Objectius
L'objectiu principal de l'aula és garantir el dret a l'educació dels infants i adolescents que presenten problemes de salut mental i que no poden assistir al centre escolar perquè estan hospitalitzats i també contribuir al seu benestar integral. Per això, l’aula està equipada amb tot el material necessari per tal que els joves puguin treballar amb la màxima comoditat possible.
Models d'alumnat
El perfil dels joves que estan ingressats a la unitat i assisteixen a l’aula són:
- Nens o joves que estan vinculats a l’escola o l’institut i segueixen un currículum normal o adaptat. Atenem alumnes d'Educació Primària, ESO, Batxillerat i Cicles Formatius
- Joves que ja tenen 16 anys i no estan escolaritzats
Metodologia
Pretenem que tots els alumnes creixin i aprenguin a pensar de forma tranquil·la, segura i autònoma i gaudeixin d'un entorn confortable on puguin aprendre al ritme que cadascú necessiti en cada moment.
Apostem per una metodologia individualitzada i personalitzada tenint en consideració en tot moment, la seva opinió, les seves necessitats, els seus interessos i els seus objectius. Els ajudem i guiem en el seu desenvolupament, adequant el treball i les activitats al seu estat de salut i les necessitats personals, emocionals, afectives i socials.
La professora està a l’aula durant els matins, comptant sempre amb la presència i el suport de professionals sanitaris, per tal que els joves tinguin un seguiment acadèmic i no deixin de banda els seus estudis.
Amb l’objectiu que els alumnes puguin seguir els continguts curriculars que els pertoca, la professora de l’aula hospitalària està en contacte permanent amb els centres educatius dels nens i adolescents que es troben ingressats a la unitat i que estan escolaritzats, Aquesta tasca de coordinació amb els centres educatius de referència és fonamental perquè puguin posar en marxa totes les adaptacions necessàries per afavorir l’adequada tornada dels alumnes i el seguiment del seu itinerari formatiu, fomentant el seu benestar, la seva autoestima i les seves relacions amb l’entorn.
Els problemes de salut mental afecten la vida emocional dels joves, les seves percepcions, funcions cognitives, motivació, ritmes biològics, les seves relacions socials, l'autoestima… i suposen importants alteracions en la vida personal i escolar, afectant el seu rendiment acadèmic i la seva vida escolar en general. Per això, a banda de l’aprenentatge de coneixements, també es fa un treball emocional, socioeducatiu i competencial, per ajudar en la recuperació dels joves ajudant-los a desenvolupar adequadament les actituds, els valors i les habilitats.